Czym są systemy CRM i jakie mają zastosowanie?

Jakie są główne korzyści, które wynikną z wdrożenia systemu CRM w Twojej firmie? Czym w ogóle jest system CRM? Jak działa Consumer Relationship Management?
Consumer Relationship Management - co to jest?
System CRM (Consumer Relationship Management - w tłumaczeniu na język polski to Zarządzanie Relacjami z Klientem) to zbiór narzędzi i metod pomocnych w kierowaniu relacjami z klientami. W informatyce to system, mający na za zadanie automatyzację oraz wspomaganie procesów pomiędzy organizacją i klientami. System ten obejmuje w swym działaniu takie działy jak: sprzedaż, obsługa klienta, marketing. Do tego, aby system CRM działał w sposób sprawny, konieczne są bazy danych. Działanie systemu CRM polega na tym, że "zbiera" on wiadomości o klientach (z różnych źródeł), synchronizuje je, co w konsekwencji daje możliwość zwiększenia jakości relacji z poszczególnymi klientami.
Korzyści wynikające ze stosowania systemu CRM
Stosowanie systemu CRM z pewnością wpłynie korzystnie na poczucie lojalności klientów danej firmy. Będzie to efekt, który zapewnia system dzięki wspomaganiu rozpoznawania potrzeb klientów. Dzięki temu dowiadujemy się, z którymi klientami warto nawiązać współpracę, którzy z nich przynoszą określone zyski. Zmienią się także wartości wskaźników sprzedaży. CRM pomaga też zwiększyć motywację i jakość pracy poszczególnych pracowników - poprzez usprawnienie działania w firmie powoduje, że praca staje się znacznie przyjemniejsza. Sama relacja z klientem jest zarządzana we właściwy sposób od samego początku nawiązania współpracy.
Jak działa system Consumer Relationship Management?
Działanie systemów CRM to przede wszystkim funkcjonowanie jako baza danych dla firmy, która usprawnia kierowanie wiadomości o poszczególnych klientach. Consumer Relationship Management działa również wspomagająco na skuteczną sprzedaż, umożliwiając jednocześnie kreowanie rzetelnych ofert. Działanie systemu obejmuje wiele działów i odbywa się na wielu poziomach. W dziale marketingu wspomaga realizowanie skuteczności działań marketingowych oraz wspomaga odpowiedni wybór klientów. W dziale handlowym wspomaga wydajność pracy handlowców, pomaga kontrolować efekty ich pracy oraz oferuje dogłębną wiedzę o wszystkich klientach i kontaktach z nimi. Dla działu serwisowego przydatny okazuje się ze względu na skrócenie czasu obsługi i dzięki oferowaniu możliwości samoobsługi klientów. Także dział call center korzysta dzięki systemowi: połączenia są znacznie skrócone i można przeprowadzić większą ilość rozmów niż dotychczas, nie tracąc na jakości wysokiej obsługi klienta.