Czym są systemy CRM i jakie mają zastosowanie?

Jakie są główne korzyści, które wynikną z wdrożenia systemu CRM w Twojej firmie? Czym w ogóle jest system CRM? Jak działa Consumer Relationship Management?

Consumer Relationship Management - co to jest?

System CRM (Consumer Relationship Management - w tłumaczeniu na język polski to Zarządzanie Relacjami z Klientem) to zbiór narzędzi i metod pomocnych w kierowaniu relacjami z klientami. W informatyce to system, mający na za zadanie automatyzację oraz wspomaganie procesów pomiędzy organizacją i klientami. System ten obejmuje w swym działaniu takie działy jak: sprzedaż, obsługa klienta, marketing. Do tego, aby system CRM działał w sposób sprawny, konieczne są bazy danych. Działanie systemu CRM polega na tym, że "zbiera" on wiadomości o klientach (z różnych źródeł), synchronizuje je, co w konsekwencji daje możliwość zwiększenia jakości relacji z poszczególnymi klientami. 

Korzyści wynikające ze stosowania systemu CRM

Stosowanie systemu CRM z pewnością wpłynie korzystnie na poczucie lojalności klientów danej firmy. Będzie to efekt, który zapewnia system dzięki wspomaganiu rozpoznawania potrzeb klientów. Dzięki temu dowiadujemy się, z którymi klientami warto nawiązać współpracę, którzy z nich przynoszą określone zyski. Zmienią się także wartości wskaźników sprzedaży. CRM pomaga też zwiększyć motywację i jakość pracy poszczególnych pracowników - poprzez usprawnienie działania w firmie powoduje, że praca staje się znacznie przyjemniejsza. Sama relacja z klientem jest zarządzana we właściwy sposób od samego początku nawiązania współpracy.

informacje o kliencie

Jak działa system Consumer Relationship Management?

Działanie systemów CRM to przede wszystkim funkcjonowanie jako baza danych dla firmy, która usprawnia kierowanie wiadomości o poszczególnych klientach. Consumer Relationship Management działa również wspomagająco na skuteczną sprzedaż, umożliwiając jednocześnie kreowanie rzetelnych ofert. Działanie systemu obejmuje wiele działów i odbywa się na wielu poziomach. W dziale marketingu wspomaga realizowanie skuteczności działań marketingowych oraz wspomaga odpowiedni wybór klientów. W dziale handlowym wspomaga wydajność pracy handlowców, pomaga kontrolować efekty ich pracy oraz oferuje dogłębną wiedzę o wszystkich klientach i kontaktach z nimi. Dla działu serwisowego przydatny okazuje się ze względu na skrócenie czasu obsługi i dzięki oferowaniu możliwości samoobsługi klientów. Także dział call center korzysta dzięki systemowi: połączenia są znacznie skrócone i można przeprowadzić większą ilość rozmów niż dotychczas, nie tracąc na jakości wysokiej obsługi klienta.

 

Kategorie: ERP i CRM,

Autor

Redakcja naomisoft