Systemy B2B i B2C – jakie są różnice pomiędzy nimi?

Firmy mogą współpracować ze sobą nawzajem, albo też z indywidualnymi klientami. Od tego, która opcja jest dla nich najlepsza i najczęściej przez nich wybierana zależy często styl pracy, podejmowane działania, a także końcowe efekty, związane z nimi profity i problemy.

Dlatego też styl pracy firm podzielony został na dwa główne rodzaje – Business to Business oraz Business to Customer. Warto dowiedzieć się nieco więcej na ich temat i zrozumieć, dlaczego jednak system Business to Business góruje nad drugą opcją.

B2B - Business to Business, B2C - Business to Customer

Business to Business (w skrócie b2b) to system współpracy pomiędzy firmami, uwzględniający relacje między nimi. W takim wypadku klientów jest od kilku do kilkuset, a relacje pomiędzy konkretną firmą a jej współpracownikami są raczej stałe, z góry ustalone i powtarzalne. Zawsze wiadomo co robić i w jaki sposób, co ma swoje olbrzymie zalety – nawet gdy pewne szczegóły pozostają zmienne i trzeba je dopracowywać.

Druga opcja to system Business to Customer (w skrócie b2c), obejmujący relacje danej firmy z indywidualnymi klientami. W tym wypadku ilość klientów może być naprawdę ogromna! Czyni to relacje biznesowe nieprzewidywalnymi, dostosowanymi do konkretnych przypadków. Zachodzi też konieczność przygotowywania działań marketingowych i takiego stylu pracy, by dokumentacja uwzględniała bardzo dokładnie wszystkie transakcje. Musi się tym zajmować sama firma, jako że jest to współpraca z klientami końcowymi. W opcji B2B inna firma może się zająć częścią działań.

Współpraca firm

B2B – poznaj jego rodzaje

Systemy B2B dzielą się na różne rodzaje. Mogą być rzecz jasna obsługiwane przez różne typy firm – tak duże, jak i średnie oraz małe. Systemy mogą być kierowane przez sprzedających lub kupujących, a także przez instytucje całkowicie niezależne. W każdym wypadku chodzi jednak o współpracę między firmami.

Business to Business – jakie ma zalety?

Jak już wcześniej wspomniano, w przypadku B2B jedna firma nie jest zobligowania do robienia wszystkiego – klienci końcowi wymagają tego, bo sami często nawet nie znają się na branży, lecz stają się tylko konsumentami, albo odbiorcami danej usługi. Współpraca z firmą pozwala pozbyć się części odpowiedzialności i scedować pewne działania i dokumentacje na innych.

Obniżają się również koszty działalności, ponieważ zmniejsza się konieczność zatrudniania wielu osób odpowiadających za obsługę. System ten usprawnia też realizowanie płatności i umożliwia użytkowanie przez całą dobę – to jego niewątpliwe zalety.

Kategorie: Poradnik,

Autor

Redakcja naomisoft